TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Katedra Termodynamiki i Odnawialnych Źródeł Energii

myCOFfEe

Data: 29.04.2020

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Projekt myCOFfEe

Rozwój elektroniki w technologiach kosmicznych powoduje coraz większe zapotrzebowanie na chłodzenie. Najprostszym rozwiązaniem do transportu ciepła w stacji kosmicznej byłoby zastosowanie sprężarkowych układów chłodniczych, jednak zarówno ze względu na masę, bezpieczeństwo i niezawodność jest to oczywiście bardzo kosztowne. W ramach swojego programu badawczego SciSpacE, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) kładzie nacisk nie tylko na rozwiązania pasywne, ale przede wszystkim urządzenia wykorzystujące przemianę fazową czynnika i zawarte w nim ciepło utajone. Jedną z najnowszych takich technologii jest pulsacyjna rurka ciepła (PHP), do tej pory zastosowana jedynie w kilku rozwiązaniach na ziemi i nigdy jeszcze nie zastosowana komercyjnie w kosmosie. W ramach badań B+R we współpracy Katedry z przemysłem powstało jedno z pierwszych na świecie komercyjnych urządzeń wykorzystujących PHP. Naturalną kontynuacją tych badań jest przeniesienie ich do kosmosu. We współpracy z angielskim Uniwersytetem Brighton, powstał projekt badawczy skupiający się na jednym z najważniejszych zjawisk zachodzących w PHP czyli dwufazowym przepływie kapilarnym. Wraz z profesorem Marengo i jego zespołem udało się uzyskać grant myCOFfEe na 24 loty w wieży zrzutów w niemieckiej Bremie (ZARM). Jest to naziemne centrum badawcze nakierowane na osiąganie mikrograwitacji (stanu nieważkości) o jakości porównywalnej do tej kosmicznej, osiągnięcie około 9 sekund stanu nieważkości jest możliwe dzięki zastosowaniu jedynego na świecie systemu katapulty, która początkowo „wyrzuca” stanowisko badawcze na 120 metrów, które następnie ląduje w pojemniku wypełnionym materiałem amortyzującym upadek. W trakcie przyspieszania i hamowania stanowisko badawcze jest narażone na przeciążenia osiągające nawet 40g.

assembly.jpg

O projekcie można również przeczytać na stronie Politechniki Wrocławskiej oraz dowiedzieć się więcej z materiału wideo.


Politechnika Wrocławska © 2024